söndag 23 oktober 2011

LCHF: Underbar Morotssoppa!!!

Soppor är ibland underskattad mat...
Om jag tänker på soppan man fick i skolan som barn så blir jag kallsvett!
En massa buljong med nån liten fyrkantig köttbit, några tunna purjoskal, tärnade överkokta morötter och en sur "mattant" som vaktade hinken där resterna skulle slängas...
 
Längre fram i livet har jag hittat många soppor som är fantastiskt goda!
Hör hösten till oc är  bra bjudmat - både som förrätt och som huvudrätt.
Denna underbara Morotssoppa serverade Isa på Sandbäcken kvällen innan Älgjaktspremiären.
Hon hade tagit undan en egen gryta till mig som var utan redning - omtänksamt!!!
Prova detta om du inte är känslig mot kolhydraterna i morötterna!
Här kommer receptet lite omgjort:

6 STORA morötter
50g smör
1,5 liter vatten
3 fiskbuljongtärningar (ca5,5g kolh)
250g räkost
2dl creme fraishe
3 msk dill
ev salt & peppar

Riv morötterna grovt och bryn dem i smör
Koka upp vatten och buljongtärningar
Lägg i morötterna och sjud i 15min
Smält ner ost och creme fr.
Smaka av med dill och ev salt & peppar

Servera med några skivor brie och några skivor stark salami bredvid

Soppan passar även bra som grund i en soppa med fisk eller skaldjur

OBS! Har inte hittat nån ekologisk fiskbuljong ännu, så vill man undvika monoglutamat så måste man koka egen buljong!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar